تامین صنعت آپادانا بازرگانی روغن موتور ،چسب و اسپری رفتن به محتوای اصلی
ویژگی های اصلی روغن موتور و سایر روغن های صنعتی

ویژگی های اصلی روغن موتور و سایر روغن های صنعتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

روغن موتور نقشی بسیار مهم را در خودرو ایفا می‌کند و کارایی نامناسب آن مشکلات و هزینه‌های بالایی را برای راننده به‌ همراه خواهد داشت.

اولین وظیفه روغن این است که قطعات فلزی داخل پیشرانه را روان کاری کرده و اصطکاک را کاهش می دهد تا به نرمی حرکت کنند.

دومین ویژگی روغن این است که به پخش و توزیع متناسب گرما در موتور کمک کرده و مانع از این می شود تا قظعات در اثر حرارت زیاد ذوب شوند یا آسیب ببینند. آخرین کاری که روغن موتور انجام می دهد این است که و کثیفی و ذرات ریز را جمع کرده و آنها را در فیلتر روغن موتور قرار می دهد. کم کردن روغن ممکن است به دلیل نشتی آن باشد در این صورت بهتر است واشرها و درزبندی ها بررسی شوند یا ممکن است هنگامی که برای بار آخر روغن را عوض می‌کردید. فیلترروغن یا پیچ کارتر خوب بسته نشده باشد . اگر روغن سوخته باشد احتمالا قطعات داخلی موتور نیاز به تعویض دارند یکی از آنها ممکن است رینگ پیستون و یا اویل پمپی باشد که ضعیف یا خراب شده است.

بدون شک سیستم ترمز هر خودرو و وسیله نقلیه را می توان به عنوان یکی از مهمترین قسمت های آن نام برد که وظیفه سنگین ایمنی سرنشینان را بر عهده دارد. انجام صحیح این وظیفه و عملکرد سیستم ترمز بستگی شدیدی به مایع ترمز (روغن ترمز) درون آن دارد.

روغن ترمز یا مایع ترمز، سیالی است که وظیفه انتقال فشار از پمپ ترمز به بوستر و لنت ترمز را بر عهده دارد. این مایع بدلیل خصلت عملکرد خود باید دارای حداقل تراکم پذیری باشد. به راحتی در آب حل میشود. رنگ را به سرعت از بین میبرد و قابلیت جذب رطوبت دارد.

روغن ترمز که بر پایه گلیکول تولید می‌شود و از خاصیت تراکم ناپذیری و نقطه جوش بالایی برخوردار است و اخیرا با پایه سیلیکونی نیز تولید شده است که البته با این که خواص آن نسبت به پایه گلیکول بهبود یافته است .

طبقه بندی روغن های ترمز توسط معیارهای تعیین شده از طرف دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده انجام می‌گیرد. این طبقه بندی، روغن های ترمز را به دسته های DOT3، DOT4 و DOT5 تقسیم می‌کند. روغن ترمز های DOT3 و DOT4، روغن های بر پایه ی گلیکول می‌باشد که توانایی جذب آب را دارد. روغن ترمز DOT5 یک روغن پایه ی سیلیکونی بوده و فاقد توانایی جذب آب است.

به توصیه کارشناسان و سازندگان خودرو در صورت زندگی و تردد خودروی شما در آب و هوایی مانند شهر تهران،روغن ترمز خودرو می‌بایست هر دو سال یک بار یا با طی هر ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر اقدام تعویض گردد و در صورت تردد زندگی در مناطق شرجی و مرطوب مانند شهرهای شمالی، ضروریست روغن ترمز خودرو هر سال یکبار و یا هر ۲۰تا ۲۵ هزار کیلومتر تعویض شود.

پایه بیش تر روغن های موتور که به آن‌ها، روغن‌های مینرال یا معدنی گفته می‌شود، نفت خام است که طی فرآیندهای پیچیده به محصول جهت مصرف نهایی در خودروها تبدیل می‌شود. البته روغن موتور در سال‌های اخیر به جز نوع مینرال، به دو نوع نیمه‌سنتتیک و تمام‌سنتتیک نیز تقسیم می‌شود که در حقیقت انواعی از روغن مهندسی‌شده هستند. وظایفی که روغن های روان‌کار در پیشرانه خودرو بر عهده دارند، به طور خلاصه عبارتند از:

روان‌کاری:
به حداقل رساندن اصطکاک و ساییدگی میان قطعات در حین کارکرد

انتقال حرارت:
خارج ساختن حرارت ایجاد شده در موتور و خنک کردن قطعات متحرک

انتقال مواد:
انتقال ذرات ناشی از سایش قطعات و نیز ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و سوخت

آب‌بندی:
با تشکیل لایه‌ای از روغن میان پیستون و سیلندر در موتورهای درون‌سوز به منظور جلوگیری از فرار گازهای متراکم

ضربه‌گیری:
جذب بخشی از ارتعاشات و ضربات حین انجام اعمال مکانیکی روی قطعات

زمان مناسب جهت تعویض روغن خودرو

توصیه اغلب سازندگان خودرو در مورد زمان و کیلومتر تعویض روغن موتور در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر ۱۲۰۰۰ هزار کیلومتر (۷۵۰۰ مایل)، یا هر یک سال یک بار می باشد. با این حال شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولی می‌باشد بنابراین در شرایط سخت کارکرد…
توجه کنید که هنگام تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان تعویض روغن موتور به مسافت طی شده خودرو و مدت زمان ماندن روغن در داخل کارتر موتور بستگی دارد. زیرا تغییرات خواص روغن موتور هم بستگی به مقدار کارکرد موتور دارد و هم بستگی به مدت زمانی که روغن در موتور بوده است. موارد استثنایی مثلا استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیرهای پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن را جلو می‌اندازد.
توصیه شرکتهای نفتی در مورد زمان تعویض روغن جهت محافظت بیشتر موتور خودرو ۳ تا ۶ ماه، بدون هیچ کارکردی و حداکثر کیلومتر ۴۸۰۰ (۳۰۰ مایل ) درهر شرایط کارکرد می‌باشد.
از روغن های موتور استاندارد خودرور خود استفاده کنید
بهتر است هر وقت که روغن موتور را عوض می کنید فیلتر روغن را هم تعویض کنید.
روغن موتور نباید از علامت های روی گیج (گژ) بالاتر و یا پایین تر باشد زیادی روغن موتور باعث افزایش مصرف بنزین شده و علاوه بر تشکیل لایه رسوب کربنی به شمع های موتور آسیب می‌زند.
در شرایط کارکرد سخت مثل طی مسافت های کوتاه، در جا کار کردن زیاد، ترافیک و یا حرکت در محیط های با گرد و غبار زیاد، شرایط آب و هوایی نامناسب (مناطق سرد سیر)، (مناطق گرم سیر)، روغن موتور را هر ۵۰۰۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.
البته روغن برخی خودرو های جدید را می توان تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر تعویض نمود اما باید توجه داشته باشیم افزایش کیلومتر تعویض موجب افزایش صدمات ناشی از تجمع رسوبات به صورت لجن و کاهش کارایی و آلودگی بیشتر محیط زیست می‌گردد.

شاید خیلی از ما، هنگامی که برای تعویض روغن خودرو به فروشگاه های تعویض روغن مراجعه می کنیم، به جای توجه به روغنی که واقعاً مورد نیاز موتور خودروی ماست، بیشتر تحت تاثیر توضیحات و تبلیغ فروشنده، برند، قیمت یا در بهترین حالت، کارکرد اسمی این محصولات قرار بگیریم. این در حالی است که با دانستن اطلاعات ضروری می توان خرید بهتر و آگاهانه تری داشت. دخل و خرج امروز، سری به بازار و کارشناسان زده و به بررسی سه مشخصه مهم به همراه دیگر نکات کاربردی در خرید روغن موتور پرداخته است.

مطلب پیشنهادی  فروش روغن و گریس صنعتی

دوعدد مهم

شاید بتوان گفت مهم ترین مشخصه برای انتخاب روغن موتور مناسب، توجه به شاخص گرانروی (لزجت) است که امروزه در قالب استانداردی با عنوان SAE و به صورت xxW-yy نوشته می شود. (xx و yy عدد هستند- به جای xx، مضرب ۵از عدد صفر تا ۲۰ قرار دارد و به جای yy هم مضرب ۱۰ از عدد ۲۰ تا ۶۰).

به طور کلی عدد صفر در این استاندارد نشان دهنده کمترین میزان گرانروی و نمایانگر روغنی است که به راحتی جاری می شود، در عوض با حرکت به سمت عدد ۶۰ میزان گرانروی افزایش می یابد و SAE 60 نشانگر روغنی با گرانروی بسیار بالا ست که سخت جاری می شود. استفاده از حرف W در این استاندارد نیز برای نشان دادن حداقل میزان گرانروی در سرمای زمستان است که از کلمه Winter می آید. عدد قبل از W نشان دهنده گرانروی روغن در سرماست و عدد بعدی گرانروی آن را در دمای کارکرد موتور نشان می دهد.

به عنوان مثال در روغن موتوری با مشخصه ۱۰W-40 عدد ۱۰ بیانگر حداقل گرانروی روغن موتور در فصل سرد سال است و عدد ۴۰ میزان حداکثر گرانروی آن در فصول گرم و دمای موتور است. اگر این محصول را با روغن موتور دیگری با مشخصه ۲۰W-50 مقایسه کنیم، روغن موتور دوم به دلیل برخورداری از عدد ۵۰ در فصل گرما گرانروی بیشتری دارد و نسبت به روغن ۱۰W-40 سفت تر است. بنابراین روغن موتور ۲۰W-50 برای محیط های گرم تر مناسب است زیرا روغن بیش از حد شل نخواهد شد. شل شدن بیش از حد روغن، مانعی برای کارکرد روغن کاری آن به شمار می رود.

از سوی دیگر روغن موتور ۱۰W-40 در فصل سرد گرانروی برابر ۱۰ خواهد داشت؛ درحالی که این میزان برای روغن دوم ۲۰ است و نشان می دهد روغن ۲۰W-50 در سرما بیش از همتای خود سفت می شود. سفت شدن بیشتر به معنای آن است که تا زمانی که موتور گرم شده و روغن در آن جریان یابد، احتمالاً موتور با اصطکاک بیشتری کار خواهد کرد و این به موتور خودرو به مرور آسیب وارد می کند. ازاین رو روغن دوم برای مکان هایی که زمستان های بسیار سردی ندارند مناسب تر است و در محیط هایی با سرمای شدید بهتر است از روغن موتور ۱۰W-40 استفاده کرد.

۳ نوع روغن موتور با محدوده قیمتی متفاوت

به طور کلی روغن موتورهای موجود در بازار از نظر فناوری ساخت، به سه نوع تقسیم بندی می شوند که تقریباً روی تمام آن ها این فناوری ساخت درج شده است. دسته اول روغن موتورهایی هستند که به اصطلاح پایه معدنی دارند و به طورمستقیم از نفت خام گرفته می شوند. این روغن ها از آن جایی که بیشتر، روان کاری موتور را انجام می دهند و افزودنی دیگری ندارند، ارزان ترین نوع روغن موتوردر بازار را تشکیل می دهند. به طوری که قیمت برخی ازانواع سه لیتری آن هم اکنون حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است. دسته دیگر روغن موتورهای موجود در بازار، روغن موتورهای تمام یا فول سنتتیک هستند. این نوع روغن موتورها از طریق ترکیبات شیمیایی و در آزمایشگاه ها تولید می شوند. به دلیل ساختار شیمیایی خاص، این نوع روغن ها می توانند بهتر از انواع دیگر، در نقاط بسیار ریز موتور قرار گیرند و آن جا را نیز روغن کاری کنند.

این نوع روغن ها حاوی افزودنی هایی هستند که ویژگی های خاصی را به آن ها می بخشد. از جمله این ویژگی ها می توان به تبخیر کم و پایداری بهتر، حفظ خاصیت غلظت (گرانروی) در دماهای بالا و پایین، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، جلوگیری از خوردگی، کمک به کاهش مصرف سوخت، کاهش رسوبات موتور و.. اشاره کرد. روغن های تمام سنتتیک، گران قیمت ترین روغن موتور های بازار را تشکیل می دهند و قیمت برخی از انواع آن ها در بطری های پنج لیتری، به بیش از ۲۰۰ هزار تومان هم می رسد. همچنین کارکرد آن ها به تبع کیفیت بهترشان بالاتر است.اما دسته سوم روغن موتورهای نیمه سنتتیک هستند که ویژگی ها و قیمتی بین دو نوع معدنی و تمام سنتتیک دارند.

شاخصی که کیفیت روغن موتور را می توان از آن فهمید

به طور خلاصه شاخصی به نام API معمولاً روی بطری های روغن درج می شود که می توان کیفیت روغن موتور را از روی آن متوجه شد. به این صورت که عمدتاً در مقابل عبارت API، حرف انگلیسی S و بعد از آن یکی از حروف A تا N (به غیر از I و K) درج می شود. بر این اساس، هر چه حرف انگلیسی درج شده در مقابل حرف اس، به N نزدیک تر باشد، نشان دهنده کیفیت بهتر روغن موتور است. می توان گفت هر چه کیفیت روغن موتور بهتر باشد، پایداری و کارکرد آن نیز بیشتر است. البته طبیعی است که در مناطق جغرافیایی مختلف، کارکرد روغن متفاوت خواهد بود. در این زمینه خاک نژاد کارشناس خودرو می گوید که برای شهری مانند مشهد، روغن موتورهایی با درجه SL به بالا، به طور معمول کارکردی در حدود ۸تا ۱۰ هزار کیلومتر (و با توجه به ویژگی های خاص برخی روغن موتورها حتی بالاتر از این رقم) خواهند داشت. اما روغن های زیر این درجه را باید در نهایت در حدود ۶هزار کیلومتر تعویض کرد.

با این وصف، باید توجه داشته باشید API روغن موتوری که برای خودروی خود انتخاب می کنید، حداقل برابر با آن میزانی است که در کاتالوگ خودروی شما درج شده است. به عنوان مثال برای پراید ۱۱۱، سایپا در دفترچه راهنمای مشتری این خودرو، API معادل با درجه SJ را توصیه کرده است. با این حال کارشناسان باز بر استفاده دقیق از روغن موتور توصیه شده سازنده خودرو تاکید دارند.

مطلب پیشنهادی  قیمت روغن موتور بهران

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛ اما برای رسیدن به این هدف سوال های متعددی همواره ذهن رانندگان را به خود مشغول کرده است. سوال هایی ازاین قبیل که روغن موتور مناسب برای اتومبیلشان کدام است؟ در میان انواع و اقسام برندهای موجود بازار، بهترین و اقتصادی ترین گزینه چیست؟ آیا برندهای خارجی قابل اعتمادتر از داخلی ها هستند؟ بهترین زمان تعویض روغن برای اتومبیل چه زمانی است؟و… .

هرچند با توجه به افزایش ناگهانی قیمت روغن اتومبیل از سال گذشته تاکنون این جیب برخی از رانندگان است که پاسخ مناسب را انتخاب می کند، ولی امروز با توجه به اهمیت کیفیت روغن موتور در سلامت خودرو قصد داریم در پنجشنبه بازار این هفته جام جم به پرسش های مشترک ذهن بیشتر رانندگان پاسخی مناسب و البته اقتصادی بدهیم، بنابراین خواندن این مطلب را به شما که قصد تعویض روغن موتور اتومبیل خودتان را دارید توصیه می کنیم.

روغن موتورچیست و چه وظیفه ای دارد؟

به طور کلی، روغن موتور ترکیبی از روغن پایه نفتی همراه با برخی افزودنی ها (مواد ضد جوش، ضد زنگ، مواد پاک کننده و ضد اکسید) است که مهم ترین وظیفه آن روانکاری و کاهش سایش قطعات موتور هنگام کارکردن است. اما این پایان وظایف این مایع قهوه ای رنگ داخل موتور اتومبیل نیست، بلکه شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده حاصل از احتراق همراه با خنک کردن قطعات داخلی موتور،ازدیگروظایف آن است.

کیفیت روغن را جدی بگیرید

یکی از عمده وظایف روغن موتور حفاظت از موتور اتومبیل و اجزای داخلی آن است، بنابراین هرچه سطح کیفی بالاتری برای موتور اتومبیل انتخاب کنیم درواقع به خودمان خدمت کرده ایم.

انستیتو نفتی آمریکا API برای طبقه بندی روغن ها بر چسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی را از دو حرف لاتین در نظر گرفته است.

در این کدگذاری حرف C مشخصه خودروهای دیزلی و حرف S بیانگر بنزینی بودن اتومبیل است و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن درنظر گرفته شده و از حرف A در زبان انگلیسی آغاز می شود. به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی و بالا رفتن حروف سطح کارایی مناسب و به روز روغن را نشان می دهد. مانند SG، SJ، SL، SMو… سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط سخت تری را تحمل می کنند.

انتخاب روغن مناسب

از آنجا که از لحظه استارت زدن تا لحظه خاموش کردن خودرو، روغن موتور باید حضوری مداوم و موثر داخل پیشرانه اتومبیل داشته باشد، در انتخاب آن کاملا دقت کنید، در حالی که کیفیت مناسب روغن موتور به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید تک تک آنها را مورد بررسی قرار دهید و پس از آن دست به جیب شوید. یک روغن موتور مرغوب، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخش های مختلف و قطعات متحرک موتور را دارد.

ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد. به طور کلی روغن های موجود بازار به دو گروه تک درجه ای MonoGrade و چهارفصل Multi Grade تقسیم بندی می شود که امروزه با توجه به تکنولوژی مورد استفاده در موتورهای امروزی، گروه دوم همواره از سوی کارشناسان توصیه می شود.

انجمن مهندسی خودرو، روغن های موجود بازار را مطابق طبقه بندی SAE تقسیم بندی کرده است، به صورتی که با نمادی شامل دو عدد و یک حرف لاتین مشخص شده اند.

در این تقسیم بندی عدد قبل از حرف W نشان دهنده گرانروی روغن در دمای پایین است و هرچه کمتر باشد روغن مورد نظر در دمای کمتری قابل استفاده است، اما در مقابل عدد بعدی که نشان دهنده گرانروی در دمای بالا برای روغن است هرچه بیشتر باشد روغن مذکور در دمای بالاتر چسبندگی بیشتری خواهد داشت.به عنوان مثال ۲۰w نشان دهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین و w50 ویسکوزیته در دمای بالاست. به عبارت دیگر روغن ۲۰W50 می تواند برای دمای پایین تر از دمای انجماد تا بالاتر از ۱۰۰ درجه مورد استفاده قرار گیرد و برای خودروهایی که بین شهرستان های سردسیر و گرمسیر تردد می کنند، مناسب است.

سیاهی تو از من!؟

در ذهن بیشتر رانندگان، شفاف بودن رنگ روغن نشانه مرغوبیت آن است. حتی اگر این روغن برای مدتی داخل اتومبیلشان کارکرده باشد در حالی که به اعتقاد کارشناسان فنی خودرو این موضوع برای روغن های کارکرده یعنی فاجعه ای بزرگ در کمین است.

کارشناسان فنی خودرو می گویند اگر روغن موتوری را داخل موتور اتومبیل خود استفاده کردید و پس از یک یا دوهفته شروع به تغییر رنگ نکرد و شفاف ماند بدون درنگ به تعویض روغنی مراجعه کرده و برای تعویض آن اقدام کنید چون این روغن اصلا مرغوب نیست.

آنها به یکی از وظایف روغن که تمیزکاری داخل موتور و زدودن دوده های حاصل از احتراق است، اشاره می کنند که اگر روغنی این وظیفه را بخوبی انجام ندهد نشانه نامرغوب بودن آن است و باید آن را دور ریخت. پس اگر روغن موتور شما برای مدتی کار کرده و هنوز شفاف است درنگ نکنید، چون روغن مناسبی نخریده اید. البته فراموش نکنید سیاه شدن روغن موتور هرگز نشان دهنده زمان تعویض آن نیست، چون روغن موتورهای خوب و استاندارد به دلیل خاصیت پاک کنندگی مناسب تقریبا پس از دوهفته شروع به تغییر رنگ می کنند و رو به سیاهی می روند، بنابراین صرفا با توجه به مدت زمان قابل استفاده بودن و شرایط استفاده از اتومبیل توجه داشته باشید.

مخلوط کردن ممنوع!

کارشناسان فنی خودرو همواره دارندگان اتومبیل را به استفاده از یک نوع روغن موتور استاندارد و توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو تشویق می کنند و معمولا رانندگان را از مخلوط کردن دو نوع روغن موتور مختلف برحذر می دارند. اما نکته ظریفی که بسیاری از رانندگان به آن توجه ندارند بحث مخلوط شدن روغن موتورهای مختلف با یکدیگر آن هم هنگام تعویض روغن موتور است.

مطلب پیشنهادی  روغن موتور بهران

اگر کمی دقت کنیم درمی یابیم وقتی برای تعویض روغن به فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز اتومبیل خودمان مراجعه می کنیم به دلیل محدودیت های زمانی و البته عجله، پس ازچند دقیقه ای که سرویس خودرو انجام گرفت بلافاصله راهی جاده و خیابان می شویم دریغ از این که این کار می تواند برای موتور اتومبیل ما زیان آور باشد.

براساس تحقیقات انجام شده این اتفاق باعث مخلوط شدن روغن کارکرده باقیمانده داخل موتور با روغن تازه می شود که تفاوت های موجود از این بابت در فرمول شیمیایی آنها می تواند خاصیت روغن جدید را کاهش داده و باعث از بین رفتن سریع خاصیت اصلی روغن جدیدی که خریداری کرده ایم، بشود. بنابراین بهتر است تعویض روغن خودرو را با حوصله ای هرچه بیشتر انجام و اجازه دهیم روغن سوخته داخل موتور تا آخرین قطره از داخل خودرو خارج شود، در حالی که استفاده از دستگاه های نوین مکش که مدتی است راه خود را به تعویض روغنی ها بازکرده است هرگز توصیه نمی شود، چون رسوبات مضر همواره داخل محفظه روغن خودرو باقی می مانند.

مناسب ترین زمان تعویض روغن

با روشن شدن موتور اتومبیل، دمای آن بالا می رود که این افزایش دما باعث افزایش اکسید شدن و ترکیب شدن مواد خارجی با روغن داخل موتور خواهد شد، بنابراین طبیعی است که روغن مورد استفاده در موتور خودرو پس ازمدتی کاملا کارایی خود را از دست داده و نیازمند تعویض است.

امروزه با توجه به فناوری های نوینی که در ساخت موتور خودرو و تولید روغن موتور استفاده می شود اکثر روغن موتورهای موجود دربازار بیش از ۵۰۰۰ و حداکثر تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر قابل استفاده هستند، اما این میزان بستگی به عوامل مختلفی دارد که عبارتند از:

۱ـ شرایط کارموتور اتومبیل (درجا کارکردن، حرکت با بار زیاد، سرعت زیاد، رانندگی در سرما، رانندگی در رطوبت و روشن و خاموش کردن زیاد)

۲ـ کیفیت مکانیکی موتور بویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتورها و نیز وضعیت برق

۳ ـ کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی

۴ ـ کیفیت فیلترهای هوا و روغن (در اتومبیل های امروزی توصیه شده با هربار تعویض روغن فیلتر روغن نیز تعویض شود).

۵ ـ نوع و مدل و سال ساخت موتور و خودرو

۶ ـ مدت زمانی که روغن در مخزن خودرو می ماند.

بنابراین با توجه به عوامل یاد شده و نوع روغن موتوری که استفاده می کنید تعیین زمان دقیق و البته اقتصادی ترین زمان برای تعویض روغن موتور اتومبیلتان را می توانید تعیین کنید؛ البته فراموش نکنید ماندن در ترافیک و البته درجا کارکردن موتور خودرو را روی کیلومترهای طی شده محاسبه کنید نه این که صرفا به شماره های مندرج روی صفحه کیلومتر خودروی خودتان بسنده کنید. در حالی که توصیه تمام سازندگان و شرکت های نفتی تعویض روغن موتور هر شش ماه بدون هیچ کارکرد و حداکثر ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد در هر شرایطی است.

برندهای تقلبی یکه تاز میدان

با توجه به افزایش قیمت روغن موتور در بازار و البته استقبال مصرف کنندگان از برندهای خارجی زمینه برای سودجویی برخی افراد فراهم شده است؛ در حالی که مصطفی کردبچه یکی از فروشندگان روغن خودرو در تهران می گوید: یکی از بزرگ ترین مشکلات برای مالکان خودرو این است که به تعویض روغنی های غیر مجاز مراجعه می کنند، در حالی که اگر با توجه به مدارک و البته مجوزهای لازم که از سوی اتحادیه صادر می شود به فروشندگان مجاز و تعویض روغنی های دارای جواز مراجعه کنند علاوه بر اطمینان از خدماتی که دریافت می کنند از پرداخت هزینه های اضافه یا زیان های احتمالی به دلیل استفاده از افراد ناآگاه دورخواهند ماند.

این فعال بازار روغن اتومبیل می گوید: این باور غلط است که روغن های ایرانی کیفیت پایین تری نسبت به روغن های خارجی دارد چون حتی برخی برندهای معروف جهان نیز در ایران بسته بندی شده و روانه بازارهای بین المللی می شوند، اما این مهم است که دارندگان اتومبیل بتوانند مناسب ترین روغن را برای خودروی خود انتخاب کنند. به عنوان مثال برای خودروهای متعارف داخلی هم اکنون شرکت های مختلف ایرانی روغن های بسیار با کیفیت و مناسبی با قیمت قابل قبول ارائه می دهند و نیازی به خرید روغن های وارداتی یا خارجی نیست.

روغنی که صاحب خودرو را نیز داغ می کند!

طبق بررسی های انجام شده در برخی نقاط تهران درباره قیمت انواع روغن موتور مشخص می شود در حال حاضر هزینه تعویض روغن و فیلترها بعلاوه هزینه دستمزد و بازدید برای خودروی پراید بسته به نوع روغن مصرفی حدود ۴۵ تا ۷۵ هزار تومان است و این رقم در خودرو ۲۰۶ به صد تا ۱۳۰ هزار تومان می رسد.

جام جم نوشت: این درحالی است که هزینه تعویض روغن خودروی تیبا ۴۵ تا ۷۵ هزار تومان خواهد بود که این مبلغ برای ماکسیما و مگان حدود صد تا ۱۸۰ هزار تومان محاسبه شده است. از سوی دیگر و به قول معروف هرکه بامش بیش، برفش بیشتر.

آنها که خودروهای لوکس سوار می شوند باید منتظر شنیدن ارقامی بالاتر باشند به صورتی که در خودروهایی مانند کیا و هیوندا هزینه تعویض روغن و فیلترهای مورد نیاز چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان مشخص شده، ولی این پایان کار نیست چون شخصی که بی. ام. و سری ۶ سوار می شود برای یک تعویض روغن باید رقمی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه کند و در دیگربرندهای مطرح مثل پورشه، مرسدس بنز و… هزینه تعویض روغن گاهی به حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان هم خواهد رسید.

بازرگانی تامین صنعت آپادانا آمادگی خود را جهت ارسال محصولات اصلی روانکاری از برندهای مختلف به سراسر کشور اعلام می دارد.



https://www.taminsanatapadana.com/?p=7236

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا