تامین صنعت آپادانا بازرگانی روغن موتور ،چسب و اسپری رفتن به محتوای اصلی
تعویض روغن موتور

تعویض روغن موتور

امتیاز

روغن موتور همانند خون در قلب تپنده ماشین یعنی موتور خودرو به گردش می افتد و قطعات و متعلقات موتور خودرو ( محورهای میل لنگ ، دیواره سیلندر ، پیستون ، میل سوپاپ و …. ) را روانکاری کرده ، از شدت حرارات موتور میکاهد و از سایش بیش از حد آنها جلوگیری به عمل می آورد.

زمان تعویض روغن موتور

تعویض روغن موتور در بازه های زمانی مشخص بر هیچ کس پوشیده نیست و این کار برای بهبود کیفیت عملکرد خودروی شما و افزایش طول عمر موتور لازم است.

توصیه ای که سال هاست بین راننده ها مرسوم است این است که روغن موتور خود را هر ۳۰۰۰ کیلومتر یا هر ۶ ماه یک بار تعویض کنید. اما در استانداردهای جدید معمولا تعویض روغن موتور هر ۵۰۰۰ کیلومتر انجام می شود و شما تا رسیدن به این عدد می توانید با خیال راحت از روغن موتور خود استفاده کنید مخصوصا اگر موتور خودروی شما جز موتورهای به روز شرکت های تولید کننده خودرو باشد.حقیقت این است که زمان تعویض روغن موتور خودروی شما در دفترچه راهنمای خودرویتان ممکن است گفته شده  باشد ولی این مهم بیشتر به شرایط زیست محیطی ، آب و هوایی و نوع رانندگی با خودرویتان بستگی دارد که جلوتر به آن اشاره خواهد شد.

قبل از اینکه درباره زمان تعویض روغن موتور صحبت کنیم بهتر است اول بگوییم که چرا روغن موتور نیاز به تعویض دارد؟ واضح است که عملکرد روغن نو خیلی بهتر از روغن کهنه است اما چه چیزی باعث می شود که روغن موتور بعد از مدتی غیر قابل مصرف شود؟ مکمل هایی که به روغن اضافه می شوند، شرایط آب و هوایی، گرد و خاک ، آب نفوذ کرده در روغن بر اثر رطوبت یا نشتی واشر سرسیلندر ، وجود رسوب و لجن ، تجزیه حرارتی روغن موتور در اثر کارکرد ماشین و اکسیده شدن روغن موتور  بعد از مدتی باعث می شود که روغن کیفیت خود را از دست بدهد ، سیاه رنگ شود و روانکاری موتور بخوبی انجام نشود. لذا اگر روغن موتور خودرو به موقع تعویض نشود به موتور خودرو آسیب جدی وارد میشود.

مطلب پیشنهادی  تشخیص روغن موتور اصلی از روغن موتور تقلبی

 تعویض روغن موتور در شرایط حاد موتور

  اگر موتور اتومبیل شما در شرایط سختی قرار گیرد نیاز به تعویض روغن موتور آن در فواصل کم  لازم می باشد وگرنه آسیب های جدی به موتور خودرو وارد میشود.. از شرایطی که موتور را تحت فشار قرار می دهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. رانندگی در هوای سرد ( قبل از اینکه ماشین را گرم کرده باشیم )
  2.  بارگیری سنگین و رانندگی با بار زیاد در مسافت های طولانی بخصوص سربالایی ها
  3. قرارگرفتن در ترافیک سنگین و درجا کار کردن زیاد موتور
  4. رانندگی در هوایی که  گرد و غبار زیاد دارد.
  5. رانندگی با سرعت های بالا و فشار بیش از حد به خودرو آوردن

در صورتی که در شرایط گفته شده در بالا قرار میگیرید پیشنهاد می شود روغن موتور خود را زودتر از موعد تعویض کنید. برای اطمینان از زمان عوض کردن روغن موتور خودرو خود ، میتوانید گیج روغن موتور را در حالتی که موتور سرد است درآورده و میزان سیاهی و چسبندگی آن را اندازه بگیرید.

تعویض روغن موتور در شرایط نرمال

اگر از آن دسته افرادی هستید که در شهرهای شلوغ و پر ترافیک زندگی می کنید و روزانه سفرهای کوتاهی را انجام می دهید و بین این سفرها ماشین خود را پارک می کنید تا موتور آن به اندازه کافی خنک شود و در بزرگراه ها با سرعت بالا رانندگی نمی کنید و ۵ مورد گفته شده در بالا در مورد شما صدق نمیکند ، موتور اتومبیل شما به ندرت داغ می کند در نتیجه ایجاد رسوب و لجن در روغن کمتر صورت میگیرد.در این شرایط موتور خودرو شما در وضعیت نرمال قرار میگیرد و نیازی به تعویض زودتر از موعد روغن موتور نمیباشد.

مطلب پیشنهادی  روغن موتور بهران پیشتاز

معمولا تعویض روغن موتور با توجه به آنچه که در دفترچه راهنمای خودرو توسط شرکت خودرو ساز قید شده است انجام می گیرد اما این عدد معمولا برای شرایط ایده آل و مطلوب است. البته این را هم باید در نظر داشت که امروزه پیشرفت چشم گیری در روغن موتور دیده می شود و شرکت های تولید کننده روغن موتور در رقابت تنگاتنگی با هم قرار دارند از همین رو شرکت ها در تلاشند تا طول عمر روغن موتور را با توجه به شرایط افزایش دهند.  اما برای اینکه اطمینان بیشتری داشته باشید و ایمنی را رعایت کنید می توانید هر سه تا شش ماه یکبار یا در هر دوره ۵۰۰۰ کیلومتر روغن موتور خود را تعویض کنید. اگر شما راننده بزرگراه هستید و معمولا سفرهای با مسافت طولانی با سرعت بالا را طی می کنید می توانید مبنای عدد ذکر شده را کمتر کنید.

البته لازم به ذکر است هنگام خرید روغن موتور ، بر روی جعبه روغن موتور مسافتی که میتوان تا قبل از تعویض روغن با آن رانندگی کرد نوشته شده است ولی بهتر است با توجه به ترافیک داخل شهر ، درجا کارکردن خودرو و دیگر مسائلی که عنوان شد روغن موتور کمتر از آن کیلومتر درج شده تعویض گردد.

تعویض فیلتر روغن موتور

فیلتر روغن موتور ، با توجه به قرارگرفتن در مسیر عبور روغن موتور و ومسیر ورودی به موتور نقش مهمی در جذب آلودگی و جرم ها را به عهده دارد و به عبارت دیگر روغن را تصفیه میکند.در داخل فیلتر روغن صافی هایی وجود دارد که روغن با فشار پمپ روغن وارد آن شده و پس از جذب ناخالصی های آن از آن خارج میشود. توصیه میشود پس از هر بار تعویض روغن موتور ، فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید تا خیالتان راحت شود.

مطلب پیشنهادی  واردکننده اسپری WD40 اصلی

عواقب تاخیر در تعویض روغن موتور

تعویض دیر هنگام روغن موتور خودرو باعث تشکیل رسوب و لجن در روغن میشود و باعث سفت شدن روغن میشود.در این حالت اویل پمپ که وظیفه به چرخش درآوردن روغن موتور در موتور خودرو را دارد ممکن است به دلیل رسوب بیش از حد به درستی کار نکند و یا اصلا کار نکند.در این حالت چرخش روغن موتور بخوبی در موتور صورت نمیگیرد و احتمال یاتاقان زدن خودرو  وجود دارد. با این تفاسیر در صورتی که روغن موتوری خریداری کرده اید و کارکرد این روغن را ۸۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ کیلوکتر عنوان کرده و اگر بصورت نرمال رانندگی کرده اید برای اطمینان بیشتر روغن موتور را در ۴۰۰۰ یا ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض نمایید.



https://www.taminsanatapadana.com/?p=5831

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا