تامین صنعت آپادانا بازرگانی روغن موتور ،چسب و اسپری رفتن به محتوای اصلی
برای چسباندن مواد مختلف از چه چسبی استفاده کنیم؟

برای چسباندن مواد مختلف از چه چسبی استفاده کنیم؟

۲/۵ - (۲ امتیاز)

کاربرد انواع چسب ها برای چسباندن مواد مختلف

اگر بدانید که انواع مختلف و بسیار متنوعی از چسب‌ها در بازار وجود دارد، قطعا شگفت‌زده می‌شوید. هر یک از این چسب‌ها، کاربرد و هدف مخصوصی دارند. اگر دوست دارید که درباره خرید چسب مناسب برای کارهای دستی، تعمیرات و… اطلاعات پیدا کنید، مقاله زیر را از دست ندهید. اطلاعات مفیدی درباره انواع چسب‌ها و کاربردهای‌شان در ادامه نوشته شده است.

خرید چسب و اطلاعاتی که شاید هنوز نمی‌دانید!

چسب، یکی از قدیمی‌ترین ابزارهایی است که بشر را در طی قرن‌ها زندگی کردن روی کره زمین، همراهی کرده است.

چسب در واقع، حکم همان نمکی را دارد که در غذا می‌ریزیم و آن را خوش‌طعم و قابل خوردن می‌کنیم. نمک در غذای نهایی دیده نمی‌شود اما وجودش ضروری است. چسب هم همین ماجرا را دارد. اگر در ساخت و تعمیر وسایل مختلف و سازه‌های گوناگون، حضورش را از ما بگیرد دیگر همه چیز آشفته می‌شود و از شکل خارج می‌گردد.

شاید اهمیت دادن به چسب‌ها برایتان کمی خنده‌دار به نظر برسد. اما باور کنید که نقش بسیار مهمی در زندگی‌مان دارند و اگر با انواع آنها به خوبی آشنا باشیم در زمینه‌های مختلف به یاری‌مان می‌‌آیند و حتی می‌توانند از بروز هزینه‌های سنگین هم در مواردی مانند تعمیرات جلوگیری به عمل بیاورند. پس اجازه بدهید که نگاهی دقیق‌تر به این ابزار قدیمی و پرکاربرد داشته باشیم و به شما کمک کنیم که در خرید چسب مناسب برای هدفی که در سردارید دچار سردرگمی یا اشتباه نشوید.

تاریخچه چسب

شاید باورتان نشود اما تاریخچه چسب به حدود ۷۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. نخستین نشانه‌های وجود چسب به غارنشینانی در آفریقای جنوبی بازمی‌گردد. این افراد از شیره و ضمغ گیاهان و درختان که حالتی چسبناک دارد برای حفظ نقاشی‌هایی استفاده می‌کردند که روی دیوارهای غار می‌کشیدند. در واقع، با مالیدن چسب روی آنها، از پاک شدن و تخریب‌شان جلوگیری می‌کردند.

سال‌ها بعد و در حدود ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان باستان از استخوان حیوانات، شیره‌ای استخراج می‌کردند که حالت چسبناک داشت. سال‌ها گذشت و بعد از گذر آدمی‌زاد از راه‌روهای مختلف تمدن، نخستین کارخانه چسب‌سازی در کشور هلند راه‌اندازی شد. اکنون، کارخانه‌های چسب‌سازی متعددی در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند و البته انواع مختلفی از چسب هم در بازار موجود است. برای خرید چسب باید با انواع آن آشنایی داشته باشید.

انواع چسب را بشناسید

مشاوره انتخاب انواع چسب

۱٫ چسب مایع بی‌رنگ کاردستی

چسب‌های کاردستی در هر منزل و مهدکودکی یافت می‌شوند. برای درست کردن کاردستی و چسباندن قطعات و بخش‌های کاغذ و مقوا یا پارچه از این چسب‌ها استفاده می‌شود. چسب‌های کاردستی، آبکی هستند و در تولید آنها از هیچ‌گونه مواد شیمیایی سمی استفاده نمی‌شود. زیرا افراد زیادی به ویژه کودکان با آنها سر و کار دارند و از همین روی است که وجود مواد شیمیایی خطرناک می‌تواند منجر به بیمار کردن تعداد زیادی از افراد شود.

مطلب پیشنهادی  قیمت روغن موتور توتال

این نوع از چسب‌ها در عرض چند دقیقه، کارایی خود را نشان می‌دهند و کاملا خاصیت چسبندگی خود را ثابت می‌کنند. اگر هم از دست‌تان بریزند و خرابکاری صورت بگیرد، به راحتی قابل پاک کردن هستند. یادتان باشد که از این چسب‌ها در ساخت چیزهایی استفاده نکنید که نسبت به آب حساسیت دارند و نباید در معرض آب قرار بگیرند. در خرید چسب برای انجام پروژه‌های مهدکودک فرزندتان یا زمانی که می‌خواهید در منزل، جعبه یا چیزی شبیه آن را درست کنید، حواس‌تان به چسب مایع بی‌رنگ باشد و آن را گزینه اصلی خود بدانید.

۲. چسب چوب

زمانی که نام یک محصول چسب چوب است، چه انتظار جز چسباندن چوب از آن خواهید داشت؟ این برای همه ما مشخص است اما شاید ندانید که چسب چوب دارای انواع مختلفی است. پس در خرید چسب برای چسباندن سطوح و قطعات چوبی باید با انواع آن مانند اِپوکسی، چسب نامرئی، پُلی اورتان و…  آشنا باشید. برای ساخت قاب‌های چوبی و وسایل تزئینی یا تولید و ساخت مبل‌ها، کابینت‌ها و… از چسب چوب استفاده می‌شود. بنا به نوع پروژه‌ای که با چوب دارید و هدف‌تان از ساخت و ساز باید به خرید چسب مناسب بپردازید. اما در هر حال بدانید که برخی از ویژگی‌های مهم هر نوع از چسب چوبی به شکل زیر است:

  • قدرت چسبندگی قوی برای چسباندن چوب؛
  • مقاومت در برابر رطوبت، نَم و تَر بودن سطوح؛
  • دارای خاصیت پر کردن فواصل میان سطوح و ایجاد نکردن فضا و لایه‌ای از هوا میان دو سطح.

اگر با خرید چسب چوب انتظار دارید که مبلی که ساخته‌اید یا هر چیز دیگری به سرعت خشک می‌شود، سخت در اشتباهید. خشک شدن چسب چوب به ساعت‌ها و حتی روزها زمان نیاز دارد.

۳. چسب سیانواکریلات یا سوپرگلو (قطره‌ای)

چسب‌های سیانواکریلات که با نام تجاری سوپر گلو (super glue) معروفند، بهترین گزینه برای پروژه‌هایی هستند که در آنها قرار به چسباندن دو سطح و جسم سخت وجود دارد. با خرید چسب سوپرگلو می‌توانید به راحتی سطوح سرامیکی، فلزات، چوب، چرم و شیشه را به هم بچسبانید.  سیانواکریلات، ترکیبی شیمیایی است که به قدرت بالای چسبندگی، سرعت در چسباندن و تمیز و بی‌دردسر در خشک شدن شهرت دارد.

اگر برای خرید چسب سوپرگلو به بازار بروید با نمونه‌های مختلفی رو به رو خواهید شد که هر یک به طور اختصاصی با فرمول شیمیایی مخصوص به خود برای چسباندن فلز، چوب، سرامیک و… به طور تخصصی تهیه و تولید شده‌اند. این نوع از چسب به سرعت خشک می‌شود و اگر تمیز کار نکنید و با انگشتان‌تان برخورد کند، احتمال اینکه آنها را به هم بچسباند و شما را برای جداسازی انگشت‌های نازنین‌تان به دردسر بیندازد بسیار زیاد خواهد بود.

مطلب پیشنهادی  روغن موتور API

۴. چسب پارچه

چسباندن پارچه با چسب‌های آبکی معمولی کار سختی است و معمولا نتیجه موفقیت‌آمیزی هم در پی ندارد. پس اگر می‌خواهید که پارگی مبل یا شلوار جین یا هر چیز پارچه‌ای دیگر را ترمیم کنید یا از کاغذکادوهای پارچه‌ای برای بسته‌بندی هدیه‌تان استفاده کنید یا هر کار دیگری که دارید باید به سراغ خرید چسب پارچه‌ بروید. چسب پارچه هم انواع و شکل‌های مختلفی دارد. بعضی از نمونه‌های آن تقریبا در جعبه و بسته‌بندی مشابه با چسب‌های مایع معمولی ارائه می‌شوند. برخی هم به شکل نوار هستند و برای استفاده از آنها باید از اتو برای آب کردن چسب نواری روی سطح پارچه بهره برد.

چسب پارچه، ضدآب است و به همین خاطر بعد از اینکه از آن در تهیه کفش پارچه‌ای، صندل، لباس و… استفاده کردید با خیال راحت می‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید و سازه‌ها و لباس‌های‌تان را بشویید. قبل از اینکه از هر چسب پارچه استفاده کنید به دستورالعمل روی بسته آن دقت داشته باشید تا پارچه به خاطر بی‌اطلاعی از شیوه استفاده، خراب نشود.

۵. چسب حرارتی(HOT MELT)

شاید تفنگ‌هایی را که از نوک آنها به جای گلوله، چسب‌های حرارتی خارج می‌شود به وفور در صفحات آموزش کاردستی و وسایل تزئینی ساده در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ باشید. این نوع از چسب‌ها قبل از استفاده نیاز به حرارت دارند و باید گرم شوند. زمانی که داغ شدند و به حالت مایع و روان درآمدند، مانند چسب‌های عادی قابل استفاده خواهند بود. بعد از اینکه چسب را به پارچه، کاغذ و هر چیز دیگری مانند مقوا و پارچه زدید، امکان جدا شدن آنها کم می‌شود.

این چسب‌ها تقریبا همه چیز به جز فلزات را می‌چسبانند. استفاده راحت و ساده، خشک شدن زودهنگام و قدرت بالای این چسب‌ها باعث می‌شود بسیار محبوب باشند. خرید چسب حرارتی و نگهداری آن در منزل به ویژه برای کسانی که اهل درست کردن کاردستی از روی درس‌ها و توصیه‌های مخصوص در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی هستند، بسیار مفید خواهد بود.

۶. اِپوکسی(EPOXY)

اپوکسی، نوعی از چسب است که از ماده‌ای شیمیایی به همین نام تولید می‌شود. این نوع از چسب هم در منازل و کارگاه‌های کوچک و هم در محیط‌های صنعتی بزرگ کاربرد دارد. قدرت چسبندگی اپوکسی بسیار بالاست. زیرا می‌تواند در سوراخ‌های میکروسکوپی و منافذ ریز سطوح مختلف نفوذ و ایجاد چسبندگی کند. اپوکسی‌ها معمولا به شکل یک بسته دوتایی به فروش می‌رسند.

بطری نخست برای چسباندن به کار می‌رود و حاوی رزین است و بطری بعدی حاوی ماده سخت‌کننده است. برخی از انواع اپوکسی برای چسباندن موادی خاص مانند پلاستیک یا سنگ به طور اختصاصی طراحی می‌شوند و برخی دیگر برای مصارف مختلف کاربرد دارند.

مطلب پیشنهادی  انتخاب روغن ایرانول

۷. پلی‌اورتان(PU)

پلی‌اورتان یکی از مواد شیمیایی است که در ساخت انواع مختلفی از چسب‌ها به کار می‌رود اما باید بدانید که این چسب با عنوان ژنریک پلی‌اورتان هم به بازار عرضه می‌شود. پلی‌اورتان هم مانند اپوکسی است. یعنی یا به شکل منفرد یا با همراهی یک بطری دیگر که در آن سخت‌کننده وجود دارد به مشتریان فروخته می‌شود. این چسب بسیار قوی و ضدآب است. چسبندگی آن فوق‌العاده بالاست و راه نفوذ آب را با تمام قوا می‌بندد. برای چسباندن مادام‌العمر سطوح پلاستیکی، آلومینیومی، فولاد، موزاییک، چوب و… از پلی‌اورتان استفاده کنید که پشیمان نخواهید شد.

۸. چسب نواری(TAPE)

چسب‌های نواری که معرف حضورتان هستند و نیاز به توضیح ندارند. چسب‌های نواری هم با درجات چسبندگی مختلف و در جنس‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند و از آنها برای چسباندن چیزهای مختلف بهره گرفته می‌شود.

۹. چسب ماتیکی

چسب ماتیکی هم یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای کاردستی کودکان و انجام کارهایی است که نیاز به چسباندن شدید دو سطوح در آنها وجود ندارد. این چسب نمی‌تواند به عمق کاغذ، مقوا یا هر سطح دیگری نفوذ کند و به صورت سطحی باعث چسبندگی می‌شود. این چسب‌ها غیرسمی هستند و کار کردن با آنها به خاطر شکل‌شان که شبیه ماتیک طراحی شده است، بدون کثیف‌کاری‌های رایجِ کار کردن با چسب است.

نکته‌هایی درباره چسب‌های مختلف

  • چسب‌ها دارای مواد سازنده و ویژگی‌های مختلفی هستند. مثلا در بعضی از آنها مواد سمی یا شیمیایی خطرناک به کار رفته است. همیشه در هنگام خرید چسب به نوشته‌ها و توضیحات روی بسته توجه کنید تا چسبی مناسب برای کاربرد مورد نظرتان خریداری کنید. مثلا برای چسباندن یک وسیله در آشپزخانه نباید از چسبی استفاده کنید که مواد شیمیایی خطرناک دارد. خواندن روی بسته را فراموش نکنید.
  • یادتان باشد که برای اینکه چسب‌های مختلف، سطوح گوناگون را بهتر به یکدیگر بچسبانند، بهتر است این سطوح کاملا تمیز و بدون هیچ‌گونه گرد و غباری باشند. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید دو مقوا را به هم بچسبانید یا دو سطح فلزی؛‌ در هر حال عملکرد چسب در حضور سطوح تمیز بهتر می‌شود.

بازرگانی تامین صنعت آپادانا آمادگی خود را جهت ارسال انواع چسب به سراسر کشور اعلام می دارد.



https://www.taminsanatapadana.com/?p=7214

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا